Hírarchívum : Botrány lesz? Gyerekek a melegfesztivál plakátján, a "kurucok" készülődnek |
Botrány lesz? Gyerekek a melegfesztivál plakátján, a "kurucok" készülődnek
2008.06.30. 01:08
Három komoly arcú kisgyerek reklámozza az idei melegfesztivált egy nyilvánosságra került plakáton.
A provokatív kampányfelütés, amellyel a rendezvény szervezői a tavalyi melegfelvonulást követő erőszakra próbáltak válaszolni, a BBDO ügynökség munkája. Magyarországon először vállalja fel magáncég ilyen szinten a melegek ügyét. A BBDO reklámügynökség által készített plakáton három komoly tekintetű, hanyagul öltözött, 5-10 év körüli kisgyerek szerepel, alattuk pedig a szlogen: "Gyerekként azért is kiálltál, amiről azt sem tudtad, miről szól. Most Rólad van szó. Magadért kell kiállnod".
Az új plakát hírét publikálták a Velvet egyik blogján, ahol rövid idő alatt számos melegellenes és kevesebb pártoló komment érkezett a bejegyzéshez, köztük ilyenek is: "Egyértelmű a provokáció! Itt valakik nagyon azt akarják, hogy szétverjük a melegfesztivált. Aztán lehet siránkozni, hogy itt van a 'fasizmus'." Mások, akik alapvetően mérsékeltek, a gyerekek szerepeltetését érezték túlzásnak: "És igen, 5 éves gyerekeket hagyjunk ki bármiféle szexuális jelleggel bíró rendezvény plakátjáról."
"Aki homofób, annak úgyis mindegy"
A BBDO az első magyarországi magáncég, amely felvállalja egy melegfesztivál képviseletét; eddig legfeljebb médiatámogatók álltak a mozgalom mellé - mondta Tóth Petra, a cég kreatívja, a hirdetés három készítőjének egyike. Az ügynökség, amely maga ajánlkozott a feladatra, a fesztivál szervezőitől kapott egy szlogent - "Egy család vagyunk" -, ehhez kellett kitalálni a koncepciót.
"Nem azért használtuk a gyerekeket, mert a kutya és a gyerek elad mindent, hanem azért, mert a gyerekekre még nem úgy néznek, hogy 'buzi'. Ha egy harmincéves férfit raksz a plakátra, abból buzi lesz" - mondta Tóth Petra. "Arra építkezünk, hogy a gyerekekhez még nem fűzödik előítélet, őket az ember még feltétlenül szereti." A kreatívoknak eszükbe sem jutott, hogy ez a - melegeket célzó - kampány visszafelé sülhet el, és sokakat sérthet a gyerekek szerepeltetése. "Aki homofób, annak úgyis mindegy, hogy mit teszünk a plakátra" - jegyezte meg a szövegíró.
Viccesek még nem lehetünk
A plakát szereplői 5-11 évesek, testvérek, egy ismerős gyermekei. Az anyuka Tóth Petra szerint boldogan állt ki az ügyért, és az elfogadó szellemben nevelt gyerekek is tudják, hogy miben vesznek részt. Sőt, a nagyobbik fiú "el is szomorodott a plakáthoz érkezett internetes kommentek láttán". Arra a kérdésre, hogy vajon a melegeket miért osztja meg a plakát, a szövegíró úgy válaszolt, szerinte az ellenzők saját félelmeiket vetítik előre, attól tartanak, hogy a kampány ellenségeket szerez a melegeknek.
A minisztérium szerint is necces az ügy
A gyermek alkotmányos alapjoga az emberi méltósághoz való jog, emelett a gyermek jogairól szóló ENSZ Egyezmény is rögzíti a gyermek különleges védelemhez való jogát, továbbá a gyermekek védelméről szóló törvény rendelkezései szerint a gyermeknek joga van emberi méltósága tiszteletben tartásához, a bántalmazással és az információs ártalommal szembeni védelemhez – írta az MNO-nak a Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
Mint fogalmaznak, reklám-tevékenység során is tiszteletben kell tartani a gyermeki jogokat, ezt erősítik meg nem csak a média törvényben a reklám szabályokra vonatkozó rendelkezések, hanem a reklám etikai kódex is, amely alapelvi szinten rögzíti, hogy a „reklámnak törvényesnek, tisztességesnek és igaznak kell lennie”, emellett „a reklámot társadalmi felelősségérzettel kell elkészíteni.” Az etikai kódex szerint „a reklámozásban követni kell a társadalom általánosan elfogadott erkölcsi-etikai normáit, valamint a közízlést”.
A plakát egyébként a meleg közösségnek szólt, Tóth Petra "kicsit sajnálja, hogy kijutott" a szélesebb nyilvánosság elé. Ettől függetlenül vállalja az üzenetét, és örül, hogy egy hónappal a rendezvény előtt beszédtémává vált a melegfesztivál. "Viccesek még nem lehetünk egy melegplakáttal, mert ott még nem tartunk. Egy hagyományos plakát sem tenné meg a hatását. Egy ilyen hirdetésnek szerintem az a feladata, hogy társadalmi célt közvetítsen, és ennek a plakát meg is felel." A napokban jelenik meg a kampány következő, heteróknak szóló plakátja, ami kicsit egyértelműbben adja át az üzenetet.
Rossz emlék
A Kuruc.infón szintén megemlékeztek az eseményről a "Plakát: gyermekekkel reklámozzák perverzitásukat a felvonuló pedofil buzik" című cikkben. A szélsőjobbos és a tavalyi melegfelvonulás előtt is erőszakra buzdító portál egyik olvasója kiáltványszerű írásában úgy fogalmaz: "Hazafiak, már most készülhetünk a július 5-én minden jóérzésű embert megbotránkoztató, undorító felvonulásuk elleni küzdelemre. Mutassuk meg, hogy nem kérünk ezekből."
Emlékezetes, a 2007-es felvonuláson több tucat ellentüntető vonult kitartóan együtt a melegekkel. A menetet tojásdobálás, átkozódás, kereplőzés és sípolás kísérte útján, majd a felvonulás végén tettleges erőszakba torkolltak az események. Az egyik felvonulót, egy német férfit véresre vertek, és az SZDSZ Új Generáció egyik tagját is megtámadták.
Erőszakra reklámmal
A vitatott hirdetés válasz volt a tavalyi melegfesztivált kísérő erőszakos eseményekre - mondta Steiger Sándor, a fesztivál egyik szervezője, a Pride.hu szerkesztője. "Ez egy buzdító plakát, ami a meleg közösséget akarta megcélozni, hogy a tavalyi atrocitások ellenére jöjjön el, emelje fel a hangját" - fogalmazott. "A gyerekek a maguk igazságáért vehemensen tudnak küzdeni, kiállnak érte. Ezzel akartuk megerősíteni azt az üzenetet, hogy az igazságtalanság, az oktalan bántás ellen fel kell lépni."
Steiger úgy érzi, jó választás volt a plakát, sejtették, hogy lesznek negatív és pozitív visszhangok is. "Akik eddig is pfújoltak, akkor is megcsinálták volna a saját kis cirkuszukat, ha egy hintalovat vagy pöttyös labdát szerepeltettünk volna. Az nem probléma, hogy így megosztja a közvéleményt. Jó a plakát, azért beszélnek róla." http://www.budapestpride.hu
Forrás: Hírszerző
|